Gabre: el perquè d'aquest nom

Un Gabre és el nom popular català que la gent de Crevillent -almenys els coneixedors dels ocells- assigna al mascle de l'Ànec Collverd (Anas platyrhynchos), és a dir, l'ornitònim crevillentí amb què es designa popularment aquesta espècie. Per una altra banda, la femella d'aquesta espècie d'Anatidae s'anomena popularment Ànera. Aquestes relíquies lingüístiques les vaig enregistrar en una de les diverses entrevistes fetes a caçadors, enviscadors i aficionats locals a l'ornitologia. I dic relíquies perquè són d'aquells mots que difícilment es podran posar de nou en circulació en les boques dels habitants de la nostra ciutat del Baix Vinalopó.

diumenge, 18 d’abril del 2010

Més nius: de l'Atlas a Crevillent

Del 5 al 12 d'abril he viatjat al Marroc, al País dels Berbers (el poble més antic de tots els que habiten -i resisteixen- aquell territori), i he tingut la sort de descobrir més de 10 noves espècies del Nord d'Àfrica que encara no havia observat. Tot i que el viatge no era ornitològic, vaig poder fer alguna escapada quan vaig estar per la Vall del Toubkal i gaudir dels ocellets que fan vida per aquelles contrades. Vaig descobrir un niu de caragolet just al costat de l'alberg on m'hostatjava: em vaig despertar, vaig obrir la finestreta de la cambra i sense donar-me temps a netejar les lleganyes de la cantonada interna dels ulls, heus-lo ahí: un xicotet pardalet de la mida del meu dit es ficava dins un minúscul foradet a metre i mig del sòl de terra, a la soca d'un arbre vora una séquia natural. Mai abans havia observat aquesta espècie en persona i, vés per on, ara em brindava l'oportunitat de gaudir d'un niu seu i tot.

Més endavant postejaré el llistat d'espècies noves que vaig observar al Marroc. Mestrestant, adjunte fotos del niu de caragolet que, per prevenció, no vaig voler ni poder traure cap dels 4 ous que posseïa la parella. Per una altra banda, ahir vaig fotografiar un niu de merles a Crevillent que tenia controlat abans de marxar al Marroc (encara no havia post cap ou) i que ja compta amb 3 ouots ben avançats quant a incubació: calcule que per a aquesta setmana ja tindrem 3 noves merletes valencianes demanant frenèticament menjar i escalfor.

Una consideració: hom pot preguntar-se si no és arriscat tocar, traure o apropar-se als nius que trobem: és clar!, tot depén quan, quant i com es faça: no és aconsellable ficar la mà en un niu on els pollets estan a punt de deixar-lo, ni manipular massa els ouets quan estan a punt d'esclatar i la mare roman a tothora covant-los. El moment, les vegades i la manera que ho he fet jo no suposa cap perill perquè la mare avorrisca els ouets ni que la pollada bote instintivament del niu.

Fotos del niu de caragolet a Imlil (Atlas) i del Toubkal

cartell informatiu sobre el Trencalòs
a l'entrada del Parc Nacional del Toubkal

Fotos del niu de merles a Crevillent

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada